20
mrt

Wie je bent en wie je kent

Onderscheidend vermogen hebben en dit kunnen uitdragen is een een-tweetje dat nodig is om het verschil te maken voor uw klant. Het hebben van onderscheidend vermogen is echter niet zo vanzelfsprekend. Naarstig zoeken retailers maar ook leveranciers naar datgene wat hen onderscheidt van de concurrent. Voor sommige is dit de prijsstelling, voor andere de beleving. Onderscheidend zijn is altijd een momentopname. De uitdaging zit in het dynamisch houden van het onderscheidend vermogen.

Een product of dienst uitvinden dat nog niet bestaat is soms heel simpel maar is niet voor iedereen weggelegd. Waarin kunt u zich dan wel onderscheiden op een dynamische manier? Door uw keuzes in samenwerkingspartners.

De economie van vandaag gaat niet zozeer om uw concurrentieveld alswel om uw samenwerkingsveld.

Competitief of coöperatief

Shakespeare zei ooit: Als je een beetje beter wilt zijn, wees dan competitief. Als je exponentieel beter wilt zijn, wees dan coöperatie

De Tuinzaken Retail Experience in Boskoop was een prachtig voorbeeld van een goede samenwerking waardoor de totale experience exponentieel beter was dan welke beurs in de branche dan ook.

Experience vanuit klantreis

Vanuit de klantenreis is de experience opgesteld. Dus niet wat willen wij allemaal laten zien, maar wat is relevant voor de bezoeker.

De samenwerkingen die dan ontstaan om tot een echte totaalbeleving te komen geven nu precies het onderscheidend vermogen waar wij allemaal naar zoeken.

Samenwerking vanuit klanttype

Wanneer u nog zoekt naar de juiste samenwerkingspartners, zoek dan vanuit uw eindklant. Wie is uw focusdoelgroep? Voor welk type klant wilt u de winkel zijn? En dan bedoel ik niet doelgroep segmentatie als in “vrouw tussen de 20 en 60 jaar, 2x modaal met tuin”. Om deze doelgroep te kunnen bieden heeft u minstens de oppervlakte van de provincie Utrecht nodig. Wees specifiek in uw focus op klanttype en segmenteer op lifestyle en dagelijkse omgevingen en situaties en vanuit uw eigen DNA en zoek van daaruit de partners die samen met u een duidelijke boodschap willen en kunnen overbrengen.

Vaak betekent dit dat elke productgroep of belevingswereld in uw tuincentrum een eigen klanttype heeft en dus ook eigen samenwerkingspartners.

Feit is: Alleen ga je wellicht sneller maar samen kom je verder!

Column van Nancy van Kleef. Gepubliceerd in Tuinzaken

Reageer